U našem charteru imali smo Saxdor 320 GTC - ovo je naš osvrt!
Saxdor 320 GTC! Plovilo koje smo iznajmljivali ljetnu turističku sezonu 2023. u Zadru. Odlučili smo napraviti kratak osvrt na ovo uistinu posebno plovilo!
Saxdor 320 GTC plovilo je duljine 10.28, a širine 3.10 metara. Gaz je 0,94 metra. Ukupna težina sa dva motora je 5100 kg. Naša verzija imala je dva vanbrodska motora Mercury Verado v8, svaki sa 300 odnosno ukupno 600 konjskih snaga. Tank goriva prima 450 litara.
Maritimne sposobnosti ovog plovila su zbilja vrhunske. Kada nema vjetra osjećaj u plovidbi je kao da se klizi po moru, dok je plovidba po vjetrovitim uvjetima opet dala "gušt" u kojem osoba koja upravlja plovilom može osjetiti kako ima stvari pod kontrolom iako se uvjeti za plovidbu ne čine idealnim. Zbog dubokog "V" profila koji je potpisni znak ove Finske tvornice, a koja proizvodi i Axopar - također karakterističan po sportskim linijama i oštroj provi broda, plovilo se odlično ponaša na moru u smislu razbijanja valova i same stabilnosti. Naravno, tome pridodaje duljina od deset i pol metara te širina od tri što su za gliser ipak velika duljina i širina kao i težina plovila od 5 tona. Kada tome dodamo močnih 600 konja koji pogone sistemi Mercury Verado v8 tada ne preostaje drugo nego odabrati vremenske uvjete i - ploviti.
Prosječna potrošnja sa 6 putnika na brzini od 28 mph varira od 72 do 80 litara - ovisno o vremenskim uvjetima. Ipak je Saxdor 320 GTC teško plovilo pa nije ni čudna povećana potrošnja.
S druge strane usklađenost materijala, preciznije šarafa, vida i matica kojima se pričvršćivala stolarija, prostor na provi oko sidra te krmene platforme ne prate kvalitetu i sposobnosti plovila na moru. Odnosno - kada se vozi po valovitom moru dešava se da se vrata za prolaz sa prove u kabinu broda sama otvaraju - kvaka ne postoji već su vrata napravljena da se samo gurnu i na taj način su zatvorena. Sličan sistem kao magnet. Također se brtvena traka odlijepila od vrha do dna vrata(slika 20). Nipošto nije kvalitetan način izvedbe niti materijala. Vrata se otvaraju i samim time jako lupaju pa se vrata moraju pridržavati što je vrlo nepraktično. Također, klizna vrata koja vode u kabinu za spavanje/wc imaju bravu koju drže sitni šarafi koji su se naravno slomili odnosno pukli u trenutku vožnje po valovitim uvjetima pa smo ih morali držati otvorenima i zakačenima sa donjim osiguračem(slike 21 i 22).
S druge strane, na provi broda u spremištu za sidro, s obzirom da nismo imali električno vitlo, sidro skače i razbija sav prostor oko sebe. Sidro je smješteno na komadu plastike ili pleksiglasa koji stoji na plastikama koje su pričvršćene šarafima u trup broda. Dakle sidro ne stoji na dnu broda već na toj plastici koja je naravno u naletu vala propala odnosno pukla. Šarafi koji drže stolariju(prozore i staklenu stijenu na krmi) nisu uhvaćeni brtvenim lijepilom pa se svako malo odšarafe i ispadnu. Slijedeći problem je postava hidraulike koja podiže otvor na krmi na kojemu se nalaze stol i klupa, a ispod kojega se nalaze električne instalacije, spremnik vode itd. Vida koja drži hidraulični uređaj za podizanje tog poklopca se naravno - odšarafila. Jedva smo digli poklopac i zavukli se kao bi je zašarafili natrag(slika 23).
Problem također prave loše postavljene ljestve koje vire nekoliko centimetara van broda na desnom krmenom dijelu te kod glisiranja jako špricaju cijelu krmenu klupu. To smo popravili tako da smo unajmili majstora koji nam je napravio klizni sistem ljestvi tako da se ljestve mogu uvući unutra kada se ne koriste.
Najveći problem su krmene platforme. One funkcioniraju vrlo loše. Dakle, da bi se spustila jedna od dvije krmene platforme jedna osoba treba pritisnuti dugme za otpuštanje sigurnosne brave na samoj krmenoj platformi za što je potrebno jako pritisnuti jer ako se ne pritisne jako onda se brava ne otpusti i krmena platforma koja ima samo jedan hidraulični cilindar na strani bliže motoru krene kriviti platformu i automatski sebe. Druga osoba pritišće sigurnosno dugme koje dozvoljava generalno upravljanje podizanjem ili spuštanjem lijeve i desne krmene platforme i poklopca iznad električnih instalacija o kojem smo govorili ranije. Sami proces nije komplikacija već je problem u tom dugmetu koje treba jako pritisnuti, a ono nekada svejedno neće odraditi posao. Veliki je problem i kod zatvaranja platformi. Brava se vrlo brzo razmontirala i onda je potreban dodatan alat kojim se treba preusmjeriti smjer kuke koja se kači na bravu što je vrlo komplicirano i delikatno jer može uhvatiti prste osobi koja to radi. Također su i osigurači(male gumirane sajle) koji dodatno drže platforme (osim hidraulike koja se nalazi na samo jednoj strani) kada su u donjem položaju(slika 24).
Sve u svemu, Saxdor 320 GTC je plovilo vrhunskih maritimnih sposobnosti te upečatljivog i sportskog - luksuznog izgleda. Prostor na plovilu omogućuje uživanje i komociju na suncu ili u hladu. Interijer je također vrlo praktično posložen pa su dva frižidera i držači čaša uvijek na dohvatu ruke. Svi prozori na plovilu se mogu otvoriti kao i krovni prozor pa to daje dodatan gušt u ljetnim vrućinama.
Za naša mora na Jadranu osim olujnog vjetra za koja se izdaju posebna upozorenja nijedan drugi vjetar ne može praviti probleme. Ipak se radi o plovilu koje sa dva motora i nešto opreme iznosi od 190.000 - 225.000€ plus pdv.